"وقتی صبح از خواب بیدار میشوی، به این فکر کن که چه امتیاز بزرگیست که زنده ای. میتوانی نفس بکشی، فکر کنی، بخندی، و عشق بورزی."   «Marcus Aurelius»

کافی شاپ های زنجیره ای تیم هورتونز (Tim Hortons) در کانادا، قرعه کشی خیلی جالبی را به مدت 2 ماه برگزار میکنند. قرعه کشی از این قرار است که شما لبه ی لیوان های کاغذی که در آن ها قهوه خریداری میکنید را به بالا تا میزنید، زیر آن نوشته است که آیا شما چیزی از جوایز برنده شده اید یا خیر (مثلا در عکس روبرو این لیوان

لیوان های تیم هورتونز برای مسابقه

 برنده نشده است و فقط نوشته است که لطفا دوباره بازی کنید!). جوایز این قرعه کشی از ماشین هوندا و کارت اعتباری 5000 دلاری گرفته، تا یک لیوان قهوه رایگان و یا یک دونات است. از قرار معلوم یک روز با دوستم در تیم هورتونز نشسته بودیم که من رو به دوستم کردم و گفتم:

(( من تا حالا بیشتر از 10 تا قهوه خریدم ولی حتی یک بار هم برنده نشدم! ببین من اگر این ماشین رو برنده بِشما... یعنی دیگه واقعاً آدمِ خیلی خوش شانسی هستم!! ))

دوستم که در حال خواندن یک کتاب بود، سرش را بالا آورد و به من نگاهی کرد، سپس سرش را به علامت تاسف تکان داد و گفت:

(( آروین واقعاً که...! حتما باید ماشین ببری تا بدونی آدم خوش شانسی هستی؟؟ میدونی فقط %1 درصد از مردم هستند که فرصت این را دارند که در دانشگاه تحصیل کنند؟ ))

کاری ندارم که این آمار درست است یا نه. اما حق با او بود! من فراموش کرده بودم که چقدر خوشبخت و خوش شانس هستم که در این نقطه از زندگی هستم! توانایی تحصیل در دانشگاه، داشتن یک خانواده خوب که به من عشق میورزند، داشتن یک بدن سالم که من را قادر به انجام هر کاری میکند، داشتن دوست های بسیار خوب که میدانم همیشه در سختی ها پشتیبان من خواهند بود، و خیلی چیزهای دیگر، همه امتیاز هایی هستند که من در زندگی دارم و باید برای آن ها شکرگزار باشم. چرا من تمام داشته هایم را فراموش کردم و در رابطه با برنده نشدن در این قرعه کشی ناراحت بودم؟ این حرف دوستم تلنگری برای من بود که چگونه بعضی مواقع مسائلی به این کوچکی میتوانند حواس ما را از شکرگزاری برای امتیاز هایی که در زندگی از آن ها برخوردار هستیم پرت کنند.

دوست دارم قبل از اینکه به صحبت های متفاوت در رابطه با رشد فردی بپردازیم، اول در رابطه با اهمیت شکرگزاری در زندگی خود صحبت کنیم. ما آدم ها روزانه درگیر مسائل مختلفی در زندگیمان هستیم و بعضی مواقع با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنیم. این روزمرگی ها ممکن است تا حدی حواس ما را پرت کنند که باعث شوند ما داشته های خود را فراموش کنیم. از همین رو بسیار مهم است که بدانیم، هر اتفاقی در زندگی ما بیفتد، و هرچقدر هم درگیر مسائل و مشکلات مختلف در زندگی خود باشیم، ما باز هم آدم خوشبختی هستیم و همیشه امتیاز هایی در زندگی ما وجود دارند که ما بخاطر داشتن آن ها باید خوشحال و شکرگزارِ خداوند باشیم.


بگذارید من کمکتان کنم تا این امتیازات را بخاطر بیاورید. آیا هنگامی که تشنتان شد، توانایی این را دارید که شیر آب را باز کنید و آب پاکیزه نوشیدنی بنوشید؟ آیا هنگامی که گرسنه هستید، امکان این را دارید که در یخچال را باز کنید و چیزی بخورید؟ آیا شب ها در خانه خودتان و در جای امن میخوابید؟ آیا کسی در زندگی شما هست (مانند خانواده، همسر و دوستان) که عاشقانه شما را دوست داشته باشد؟ آیا به برق، گاز و اینترنت دسترسی دارید؟ آیا فرصت تحصیل در دانشگاه را دارید؟

همه ی این ها چیزهای کوچکی است که ما به آن ها فکر نمیکنیم چون گمان میکنیم این ها عادی است و همه از این امتیاز ها برخوردار هستند. در صورتی که انسان های زیادی هستند که از همین امکانات ساده محروم هستند...



 اکنون بیایید نگاهی کنیم به اهمیت شکرگزاری های روزانه، و سه تا از تأثیرات مثبتی که روی زندگی فردی ما خواهد گذاشت.

1. به ما حس خوشحالی و خوشبختی میدهد

شکر گزاری رابطه ی مستقیم با میزان حس خوشبختی که الان در زندگی دارید، دارد. ممکن است پیش خود فکر کنید که، آروین به نظر من پول بیشتر به من حس خوشبختی میدهد تا شکرگزاری! جالب است بدانید افراد پولداری هستند که از صمیم قلب احساس خوشبختی نمی کنند. دلیل آن هم این است که همیشه برای داشتن پول بیشتر حرص میخورند و هیچوقت از داشته های خود راضی نیستند. طبق قانون تطبیق، انسان ها بعد از مدتی به شرایطی که در آن هستند عادت میکنند، و به خاطر همین، همیشه به دنبال چیز های بیشتر هستند. چیز هایی که برای نداشتنِ آن ناراضی اند.

فرض کنید که شما پس از کار و تلاش زیاد، موفق میشوید یک پراید بخرید. شما در آن لحظه خیلی خوشحال خواهید بود از اینکه بالاخره یک ماشین دارید. اما پس از چند سال، به داشتن آن پراید عادت خواهید کرد. حالا فرض کنید بعد از چند سال دوستی را میبینید که یک سمندِ نو خریده و جلوی در خانه پارک کرده است. ناگهان شما به این فکر میکنید که یک سمند میخواهید! پیش خود فکر میکنید: "آخر این پراید چیست؟؟ راه نمیرود که ماشینِ قراضه!!"، انگار نه انگار که چند سال پیش، پس از خرید این ماشین از خوشحالی در پوست خود نمیگنجیدید! به همین علت، ذکر شکرگزاری برای داشته هایمان بسیار امر مهمی است تا بدانیم که موقعیت فعلی ما هم خودش نعمتی بزرگی است.


همچنین، تحقیقی در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است که افرادی که حتی 5 دقیقه در روز را به نوشتن 3 چیز که برای آنها سپاسگزار هستند اختصاص میدهند، حس خوشبینانه تر و مثبت تری نسبت به آینده زندگی خود دارند.


2. روابطمان را با دیگران عمیق تر میکند

آخرین باری که از دوستتان به خاطر بودنش در کنارتان تشکر کردید کِی بود؟ آیا تا به حال از خانواده، همسر و دوستانتان به خاطر اینکه شما را در سختی ها پشتیبانی میکنند قدردانی کرده اید؟ من همین الان که در حال نوشتن این متن هستم دوباره به آن ها پیام دادم تا بگویم چقدر از وجودشان در زندگیم خوشحالم. شکرگزار بودن از افرادی که در حال حاظر در کنارمان هستند، باعث میشود که یادمان بماند ما برای حل مشکلات زندگیمان تنها نیستیم. در زندگی ما همیشه افرادی هستند که عاشقانه ما را دوست دارند و حاضرند ما را در سختی ها یاری کنند.

الان که این متن را میخوانید، به شما پیشنهاد میکنم که گوشی خود را بردارید و به این افراد پیام بدهید. میتواند مادر، پدر، خواهر، برادر یا یک دوست صمیمی باشد. مخصوصا که الان در انتهای سال هستیم و به عید نوروز نزدیک میشویم، این بهترین فرصت است که به آنها بگویید چقدر از وجودشان خوشحال هستید. و اینکه از ارزش بالای رابطه تان آگاهید. اگر دوست داشتید، تجربه تان را با من هم در قسمت نظرات در میان بگذارید! 



3. به ما آرامش روحی میدهد و ترس را از وجود ما می برد

شما نمیتوانید در یک زمان هم استرس داشته باشید و هم شکرگزار داشته هایتان باشید. این 2 حس اصلا با هم سازگار نیستند! برای همین خیلی مهم است که قبل از رویارویی با چالش های زندگی، ابتدا لحظه ای درنگ کنید، نفس عمیقی بکشید و به این فکر کنید که چقدر از نعمت هایی که در زندگی از آن ها برخوردارید خوشحال هستید. این به شما کمک میکنید که با ذهنی آرام به حل مشکلات خود بپردازید.

اگر برای مثال در حال درس خواندن برای کنکور باشید، ممکن است تحت فشار و استرس خیلی بالایی باشید، در حدی که فکر کنید کنکور یک امتحان بیش از اندازه بزرگیست و تمام آینده شما را فقط این امتحان مشخص خواهد کرد. در این وضعیت، فکر کردن و قدر دانی از  خانواده و دوستان خوبی که دارید، سلامتی جسمی و بدنی که از آن برخوردار هستید، و تمام فرصت هایی که پیش روی شما در آینده خواهد بود، به شما کمک میکند تا با انرژی بیشتر برای هدف هایتان تلاش کنید.



برای من، شکر گزاری هر شب هنگام خواب اتفاق می افتد. آن لحظه ای که بدنم خیلی خسته و عضلاتم گرفته است، هنگامی که سرم را روی بالش میگذارم آرامش خاصی تمام بدنم را فرا میگیرد. آن لحظه است که خداوند را شکر میکنم، از اینکه توانایی این را دارم که انقدر خسته بشوم! خسته شدن، یعنی اینکه من در زندگی در حال تلاش برای رسیدن به آینده ای بهتر هستم، که این خودش نعمت بزرگیست. همچنین در آن لحظه به نعمت هایی که از آن ها در این دنیا برخوردارم فکر میکنم. به راستی که ما چقدر خوشبخت هستیم، ولی خوشبختی ها را نمیبینیم...باید این را بدانیم که در این دنیا خیلی ها در حال حاظر هستند که آرزو دارند در جایی که ما هستیم باشند...




امیدوارم از این متن خوشتان آمده باشد. حالا نوبتِ شماست! شما شکرگزارِ چه چیزهایی در زندگیتان هستید؟ لطفا در قسمت نظرات با من به اشتراک بگذارید. همچنین فرستادن مسیج های تشکر به دوستان و خانواده را قبل از تحویل سال فراموش نکنید :)

لایه جدید...