"مشکل اصلی این نیست که در زندگی ما مشکلات وجود دارد. مشکل اینست که ما فکر میکنیم داشتن مشکلات در زندگی، خودش یک مشکل است!"  «Theodore I. Rubin»

بعضی مواقع زندگی ناگهان سخت میشود. این اتفاقات ممکن است اصلاً ارتباطی هم به تصمیماتی که ما گرفته ایم نداشته باشد. بعضی مواقع انتظار دیگران از ما بیشتر میشود، دقیقا زمانی که کارهای خودمان سخت تر شده است و ما کاملا گیج هستیم که میخواهیم برای قدم بعد در زندگی چکار کنیم. بعضی مواقع به بیماری سختی مبتلا می شویم، دقیقا چند روز بعد از اینکه از کار بیکار شده ایم یا وقتی بیمه ما منقضی شده است. بعضی مواقع کوله باری از احساسات غمگین گذشته زندگی ما را در بر میگیرد. آن هم دقیقا هنگامی که تازه فکر میکنیم مشکلات را پشت سر گذاشته ایم.

 

پیش خود فکر میکنیم، آیا اصلاً من هنوز در این دنیا در حال حرکت به جلو هستم؟

ما روزانه تلاش میکنیم تا مسئولیت های سخت زندگی، مشکلات مالی، رابطه های ناسالم، و یا هر چیز دیگری که باعث به وجود آمدن استرس در زندگی ما می شود را حذف کنیم...اما...


اما شاید زندگی همیشه ساده نباشد...

ما همیشه مشغول رسیدگی به مشکلات و چالش های زیادی در زندگیمان هستیم، اما ممکن است این ها اصلا مشکلات ما را حل نکنند. شاید به جای مقاومت و تلاش ناتمام برای حل  مشکلاتمان، باید یاد بگیریم تا با آن ها رو به رو شویم، آن ها را در آغوش بگریم و از طریق آن ها رشد کنیم...

شاید داشتن حس شادی در زندگی اصلا ارتباطی با موقعیت کنونی زندگی ما نداشته باشد! بله درست است که بعضی از مشکلات ممکن است نسبت به بقیه نیاز به راه حل سریع داشته باشند. بعضی مشکلات هم ممکن است ما را از ادامه زندگی عاجز کرده باشند.

 

اما به طور کلی، 2 راه پیش روی ماست.

راه اول این است که با ترس و استرس زیاد با مشکلاتمان رو به رو شویم. فرض کنیم که ما هیچ انتخابی در این شرایط نداریم به جز نشان دادن عکس العمل و طرز فکری که تنها حاصلِ فعال شدن سیستم دفاعی ذهن ماست.

یا راه دوم این است که با روی باز به مشکلات نزدیک شویم و موقعیت فعلی را همانطور که هست بپذیریم. این را بدانیم که هر اتفاقی هم بیفتد، ما قدرت این را داریم که موقعیت را تحت کنترل خود قرار بدهیم و قدم به قدم به مشکلاتمان رسیدگی کنیم. چه بسا در این راه شاهد رشد و توسعه فردی فوق العاده زیادی هم خواهیم بود.

ما نمی توانیم این واقعیت را عوض کنیم که زندگی ما در بعضی مواقع چالش برانگیز خواهد بود. اما میتوانیم نحوه رویارویی با این چالش ها را خودمان انتخاب کنیم. ما توانایی این را داریم که به جای شروع کردن یک جنگ ناتمام با خود، و تلاش بیهوده برای عوض کردن موقعیت فعلی، نفس عمیقی بکشیم و مسائل را همانطور که هستند بپذیریم. سپس، با ذهن باز به آن ها بپردازیم.

مسئله اصلی این نیست که آیا زندگی هیچوقت ساده و بدون مشکل خواهد بود یا خیر. مسئله این است که آیا ما هیچوقت یاد می گیریم از مشکلات زندگی برای رشد فردی خود استفاده کنیم و با قدرتی که به ما میدهند با انرژی هر چه بیشتر به جلو حرکت کنیم یا خیر...



نویسنده: Lori Deschene

ترجمه و نویسنده دوم: آروین اردکانی

برگفته از: Tinybuddha.com