«ما برای انجام کار ها به زمان بیشتر نیاز نداریم، بلکه به دلیل های قوی تر نیاز داریم تا بتوانیم اقدام کنیم! تا بتوانیم از همان زمانی که داریم استفاده موثرتری کنیم.»  (Brendon Burchard)

اولین کتابی که دوست دارم معرفی کنم، کتاب «عادت های کارآمد» (High Performance Habits) نوشته‌ی برِندِن بورشارد (Brendon Burchard) است.

High Performance Habits book by Brendon Burchard
این کتاب که در سپتامبر سال 2017 منتشر شد، از همان ابتدا جزو پرفروش ترین کتاب های آمازون بود. از آنجا که من برندن رو برای مدت زیادیست که دنبال میکنم و منتظر این کتاب هم بودم، تونستم حتی قبل از روز انتشار رسمی کتاب آن را پیش خرید کنم. برای همین فردای روز انتشار کتاب دمِ در خونه من بود که این خودش خیلی برای هیجان خوندن این کتاب رو بیشتر کرد! در این مقاله سعی دارم مطالبی که برندن در رابطه با آن ها در این کتاب صحبت میکند رو به شما بگویم که اگر شما هم خوشتان آمد، این کتاب را تهیه کنید. این را هم بگم که یک سورپرایز در این پست در رابطه با این کتاب برای شما دارم، پس حتما این مقاله را تا انتها بخوانید!


درباره نویسنده

برندن بورشارد به شخصه یکی از نویسنده و سخنرانان محبوب من در حیطه ی رشد فردی است. او هم اکنون 41 سال دارد و تا کنون 3 بار به عنوان نویسنده پرفروش نیویورک تایمز معرفی شده است. مجله‌ی موفقیت در آمریکا از او به عنوان یکی از 25 مدرس برتر در زمینه رشد و توسعه فردی نام برد و همچنین پس از انتشار این کتاب، عکس او در اکتبر 2017 بر روی صفحه اول مجله چاپ شد.عکس برندن در مجله
کتاب های دیگر برندن عبارت اند از:
1.The Motivation Manifesto

2.The Charge

3.The Millionaire Messenger

4.Life's Golden Ticket

به عنوان یک مدرس موفقیت، برندن بسیار در شبکه های مجازی از جمله یوتیوب و فیسبوک هم فعال است و آموزش های رایگان خود را در اختیار مردم میگذارد. او در حال حاضر بیش از 5 میلیون دنبال کننده در فیسبوک دارد! (برای مشاهده وبسایت برندن اینجا را کلیک کنید.)

داستان زندگی برندن از آنجا شروع میشود که رابطه  عاطفی بلند مدتش که انتظار داشت به ازدواج ختم شود، پس از خیانت طرف مقابلش به هم می خورد. در آن زمان او فقط 19 سال داشته است، اما این اتفاق ضربه ی روحی بزرگی را به او وارد میکند که باعث میشود دورانی را در افسردگی بگذراند. در همان دوران او تصمیم میگیرد تا با دوست خود به یک مسافرت به کوبا برود تا در آنجا هم هوایی عوض کرده باشند، و هم اینکه به سر کاری که در اینترنت پیدا کرده بودند بروند تا پولی هم در بیاورند. در راه برگشت از سفر، دوست او در حال رانندگی با سرعت بالا بوده که ناگهان با یک پیچ شدید مواجه میشوند و کنترل ماشین از دستش خارج میشود. ماشین چندین غلت میخورد و از جاده خارج میشود. به گفته خود برندن، در آن لحظه آن حرکت آهسته را مثل فیلم ها تجربه میکند و تمام زندگیش در جلوی چشمانش میگذرد. پس از توقف ماشین برندن موفق میشود خود را از ماشین بیرون بکشد، و همانطور که به بدن خونین خود نگاه میکند، پیش خود فکر میکند که آیا من اصلا زندگی کردم؟ آیا اصلا به انسان های اطرافم عشق ورزیدم؟ و آیا اصلا به درد کسی خوردم...؟
خدا رو شکر هم برندن و هم دوستش جان سالم از آن حادثه به در میبرند، اما همین 3 سوال باعث میشود که برندن از آن روز به بعد به شدت تلاش کند تا به انسان های دیگر یاد بدهد چگونه زندگی کنند تا از جوابشان به این 3 سوال خوشحال باشند! (برای شنیدن داستان برندن از زبان خودش، اینجا را کلیک کنید تا ویدیو را در فیسبوک مشاهده کنید.)


درباره کتاب
این کتاب حاصل تحقیق برندن و تیمش درباره افرادی است که بهترین و موفق ترین در حیطه ی کاری خود بوده اند. پس از مصاحبه با این افراد برندن سعی داشته تا رفتارها و عادت هایی که همه ی این افراد در زندگی خود داشته اند را پیدا کند. زیرا که این گونه، شما هم میتوانید با به کارگیری این عادت ها به موفقیت های زیاد در زندگی برسید و زندگی موثرتری را تجربه کنید. پس از این تحقیق، برندن توانسته 6 ویژگی رفتاری این افراد را پیدا کند، که در ادامه من به صورت مختصر در رابطه با آن ها صحبت میکنم.

1. در طلب شفافیت باش (Seek clarity):
این یعنی اینکه خودت را به خوبی بشناسی و اهدافت را در زندگی به صورت مشخص بدونی. به زبان دیگر، تو باید بتوانی به این سوالات زیر پاسخ بدهی:

-دقیقا دوست داری که چه نوع فردی در جامعه باشی؟ چه ویژگی های شخصی داشته باشی؟

-از نظر کاری و شغل آیندت به چه چیزی میخواهی در زندگی برسی؟ از نظر روابط اجتماعی با دوستانت چطور؟ با همسر یا شریک زندگیت چطور؟

-هم اکنون هدفی که در زندگی دنبال میکنی چیست؟ آیا راه های دقیق رسیدن به آن را میدانی؟
اگر هم اکنون نمیتونی به تمام این سوالات پاسخ بدی، نگران نباش! همین که بدونی که نیاز داری به دنبال جواب این سوال ها باشی خود قدم بزرگیست.
 

2. انرژی به وجود بیاور (Generate Energy):
هرکس برای رسیدن به اهداف خود نیاز به انرژی بالای ذهنی و جسمی دارد. آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده که کاملا بدانید باید چه کاری را انجام دهید تا به اهدافتان برسید، اما حس کنید که اصلا حوصله‌ی انجامشان را نداشته باشید؟ شما باید بلد باشید که چطور این انرژی مثبت را در خود بوجود بیاورید. مسئله جالب این است که علاوه بر ورزش و تغذیه مناسب، حتی وقت گذراندن با افرادی که پر انرژی هستند باعث افزایش انگیزه و انرژی مثبت در شما میشود!

3. ضرورت کار هایت را بالا ببر (Raise Necessity):
این یعنی اینکه همیشه بدانی بهترین نحو انجام کار ها برای تو ضروریست. بدانی که تو فرصت نداری تا یک فرد معمولی باشی. افراد موفق می دانند که بهترین بودن در حیطه کاری خود اجباریست. آن ها همیشه میدانند که چرا میخواهند به اهدافشان برسند.

4. بازده خود را افزایش بده (Increase Productivity):
افراد موفق همیشه بازده کاری بالایی دارند. حواس آن ها با کار های بیهوده پرت نمیشود و وقت خود را ارزشمند میدانند. آن ها برای کار های خود برنامه مشخص روزانه دارند و هیچوقت وقت خود را جلوی تلویزیون یا در شبکه های اجتماعی هدر نمیدهند.

5. اثر گذار باش (Develop Influence):
اثر گذاری یعنی اینکه بتوانی به بهترین نحو با افراد ارتباط برقرار کنی و روی آن ها تاثیرات مثبت بگذاری. افراد موفق میدانند چگونه با بقیه انسان ها در تماس باشند و یک جامعه‌ی پشتیبان برای همه ایجاد کنند. آن ها همواره درباره علایق و حیطه‌ی کاری خود با دیگران صحبت میکنند و به دیگران هم کمک میکنند تا به موفقیت های بزرگ برسند.
 

6. شجاعت نشان بده (Demonstrate Courgage):
فرض کن که تو بهترین ایده ها را داشته باشی، بیشترین مهارت را در یک کار داشته باشی. تا موقعی که جرأت عمل کردن و شکست خوردن را نداشته باشی، نمیتوانی زیاد خودت را نشان بدهی. افراد موفق همیشه شجاعت این را دارند که ایده های جدید خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و پای حرف های خودشان بایستند. نشان دادن شجاعت به یک یا دو کار خلاصه نمیشود. شجاع بودن را باید جزوی از شخصیت خود کنید و در همه ی کار های خود از آن استفاده کنید.


نظر شخصی من درباره این کتاب
برندن برای من یک فقط یک نویسنده برتر نیست، بلکه یک الگو برای زندگی است. قبل از خرید این کتاب، من پادکست های برندن، و محتوایاتی که در اینترنت به اشتراک میگذاشت را به صورت مداوم دنبال میکردم. هدف اصلی من هم از خرید این کتاب، شنیدن صحبت های برندن درباره راه های به روز برای ساختن یک زندگی خوب و موفق بود. پس از خواندن این کتاب، باید بگویم که برندن من را به شدت سورپراز کرد. میتوانم به جرأت بگویم که این یکی از پرمحتوا ترین کتاب هایی است که تا به حال خواندم، نه فقط در رابطه با عادت های کارآمد، بلکه در رابطه با روش های زندگی. در این کتاب نکات خیلی زیادی نوشته شده که به راحتی میتواند زندگی شما را از این رو به آن رو کند (البته در صورتی که به آن ها عمل کنید). از همین رو، اگر دنبال الگوهای جدید برای زندگی هستید، من این کتاب را حتما به شما پیشنهاد میکنم.

ولی این را هم بگویم، برندن به شخصه ادعا میکند که این کتاب بر پایه مصاحبه های فراوان با انسان های موفق، و پس از تحقیقات علمی نوشته شده است. این در حالی است که او هیچ اطلاعاتی در رابطه با اینکه چگونه این تحقیق انجام شده با عموم به اشتراک نگذاشته است. از آنجا که من هم یک محقق هستم و دوست دارم که در رابطه با همه ی جوانب یک تحقیق و جامعه‌ی آماری آن آگاه باشم، این ناآگاهی برای من کمی ناامید کننده بود. با اینحال، باید بدانید که این 6 فاکتور، اگر هم بین همه ی افراد موفق مشترک بوده است، انجام آن ها و پیاده سازیشان بر زندگی هیچوقت موفقیت کاری را گارانتی نمیکند. برای همین، اگر انتظار دارید که این کتاب را بخوانید، و پس از عمل کردن به این 6 راهکار به درجات بالای موفقیت برسید، این کتاب برای شما نیست.


و حالا سورپرایز هایی که قولش را بهتان داده بودم!

اول اینکه برندن یک تست را به صورت رایگان در سایت خود قرار داده که میتوانید با استفاده از آن بفهمید عملکرد شما نسبت به این 6 فاکتور در زندگی چیست. این تست به صورت خیلی کلی نوشته شده است، ولی انجام آن به شناخت خودتان کمک میکند، که به نظر من مفید است. برای پاسخ دادن به تست، اینجا را کلیک کنید.

دوم اینکه، برندن جدیداً تصمیم گرفت که فایل صوتی این کتاب را به صورت پادکست و رایگان در اختیار همه‌ی مردم قرار بدهد! خوبی فال صوتی این است که شما میتوانید در ساعاتی که به نظر میاید زمان تلف شده در روزتان هستند استفاده کنید! مثلا من 2 ساعت در روز در اتوبوس برای رفت و برگشت به دانشگاه هستم. این یعنی که میتوانم این کتاب را در 4 تا 5 روز تمام کنم، که این استفاده ی فوق العاده از این زمانیست که در اتوبوس هستم و بیکار! لینک پادکست برندن به اسم High Performance Habits را در پایین قرار داده ام. توجه داشته باشید که برندن در حال به اشتراک گذاری فایل های جدید در این کانال است. برای همین، برای دسترسی به فایل های صوتی کتاب باید به نخستین فایل های این پادکست رجوع کنید. فایل صوتی کتاب در 11 قسمت ارائه شده.

گوشی آیفون: برای گوش دادن در iTunes اینجا را کلیک کنید.

گوشی های آندروید: برای گوش دادن به پادکست در نرم افزار Stichers اینجا را کلیک کنید.




امیدوارم از نحوه معرفی و بررسی من از این کتاب خوشتان آمده باشد. اگر بله، لطفا در پایین این پست نطرات خودتون رو با من به اشتراک بگذارید. همچنین اگر کتابی هست که دوست دارید من بررسی کنم، نام آن را برای من بنویسید :)